Filter pevných častíc (DPF), ktorý zachytáva pevné častice sadzí vo výfukových plynoch, je už roky bežnou súčasťou moderných áut s dieselovými motormi. A ako každý iný filter, aj DPF sa časom zanáša.
Kúpiť nový?
Automobily vybavené filtrom pevných častíc sú vybavené jeho samoregeneračnou funkciou. Keď je DPF zanesený, riadiaca jednotka upraví chod motora tak, aby sa zvýšila teplota výfukových plynov nad 500 °C. Vtedy výfukové plyny dokážu častice zachytené vo filtri vypáliť.
Nejde to však bez pomoci vodiča. Počas regenerácie musí ísť konštantne vyššou rýchlosťou v stredných otáčkach. To znamená, že musí ísť mimo mesta a ani vtedy premávka nemusí vodičovi umožniť absolvovať regeneráciu v plnom rozsahu. Ak však regenerácia DPF opakovane neprebehne v plnom rozsahu, filter pevných častíc sa zanesenie tak veľmi, že už je táto samoregenerácia neúčinná. To má negatívny vplyv na výkonnosť vozidla a môže viesť až k poškodeniu motora.
Čo robiť, aby sa takýmto následkom zabránilo? Prirodzene napadne kúpa nového DPF. Aká je ale nového filtra pevných častíc cena? Závisí od konkrétneho auta. V tom „lepšom“ prípade je to zhruba 500 €, pri drahších autách to môže byť aj viac ako 2 000 €. Pripočítajte si cenu práce za výmenu a rozhodne nejde o lacnú návštevu servisu.
A čo repas?
Existuje však aj lacnejšie riešenie. Je ním profesionálny repas DPF. Ako prebieha? Rôzne servisy používajú rôzne metódy, ale najefektívnejšou je čistenie pomocou certifikovaného zariadenia, na ktoré sa DPF napojí a vytvorí s ním uzavretý okruh.
Čistenie prebieha na báze kvapaliny, ktorá je obohatená o organické absorbenty emulzií uhľovodíkov. Takýmto spôsobom je možné odstrániť až 98% častíc zachytených v DPF, čo je možné dokázať kontrolou protitlakom pred a následne po čistení.
Zdroj obrázka:
Autor: Baloncici / Shutterstock.com